Skottland – massor av nya erfarenheter

Efter en skön vecka i Småland var det åter igen dags för mig att packa väskan och bege mig ut i världen. Den här gången på läger till Skottland inför VM som ska gå där år 2015. Det är alltid lika spännande att åka på läger till ett helt nytt land. Jag gillar verkligen känslan av att börja från början med en ny terräng. Att komma till ett land med ett helt tomt papper som under veckan fylls på med nya erfarenheter, lärdommar och tankar om hur jag ska kunna bemästra just den här terrängen på bästa sätt. Vilka tekniska verktyg fungerar bäst för mig här och vilka fysiska utmaningar väntar? Efter en vecka är jag full av tankar, tips och idéer på hur jag ska kunna förbättra mig inför nästa gång jag kommer dit. För oftast åker jag på läger till en terrängtyp där det senare ska gå ett mästerskap. Ett mästerskap som jag vill vara förberädd till på bästa sätt. Ibland kommer jag inte ända fram och får springa tävlingen, ibland gör jag det, men varje läger och varje ny lärdom bygger också upp mitt förråd av erfarenheter till tävlingar på helt andra platser. Varje liten del får sin plats i den stora helheten.

Skottland bjöd på fina lättlöpta strandkartor, inte långt ifrån terrängen i Åhus där jag tränade i våras på vårt påskläger. Så till den terrängen kunde jag plocka fram gamla erfarenheter och testa hur de funkade här. Mycket var lika men inte allt och de små nya erfarenheterna har lagts till i banken för strandterräng.

Photo 2013-08-05 13 01 20
Uppfriskande bad i havet efter träningen!
2013-08-05 1.1
En del av banan på en av strandkartorna. Fin orientering och lättlöpt terräng.
Photo 2013-08-05 13 28 16
Bara att sträcka ut och springa på!

De sprintträningar vi sprang var riktigt kul och gav för det mesta nya erfarenheter. Det finns många kluriga bostadsområden i Skottland som inte alls liknar de villaområden vi har i Sverige eller de vindlande gatorna i Itlaiens bergsbyar. Det här var en ny typ av sprintterräng för mig med små smala cykelvägar mellan varje hus och många snäva svängar. Det var lätt att tycka att det gick fort för att man hela tiden passerade något, men egentligen var min fart relativt låg, för att jag hela tiden ville ha kartkontakt. Spännande utmaning!

Photo 2013-08-07 14 34 15

Vi sprang också i mycket skog som inte var strandterräng. Här var det oftast hög ljung eller ormbunkar som skymde marken. Undervegetationen drog ner på farten och upp pulsen och mjölksyran i benen. För det mesta var sikten bra och det var frustrerande att inte kunna ha den fart som sikten gav möjlghet för. Men på vissa parter var det mer lättlöpt och benen fick äntligen sträcka ut och dra upp farten, tills nästa område med ljung eller uppförsbacke kom.

Photo 2013-08-15 08 54 28
Medeldistans i öppen skog med mycket ljung.
Photo 2013-08-07 14 39 37
Momentbana uppe på en hed. Väldigt häftig terräng och ett bra pass!
Photo 2013-08-08 12 14 54
Badade även i denna lilla skogssjö, vet dock inte om jag blev mycket renare efter badet än innan.

Photo 2013-08-08 12 16 21

I början av lägret bodde vi i Inverness och den sista natten utanför Edinburgh men under största delen av veckan bodde vi uppe i bergen i Cairngorms nationalpark. Det var fantastiska vyer över bergen runt omkring, i alla fall de få stunder som bergen inte låg insvepta i moln. En dag tog vi oss upp till en skidanläggning för att springa långtur på fjället. Vi sprang upp på Storbrittaniens näst högsta berg, Ben Macdui 1309 möh. Oturligt nog var det dimma och regn hela passet och det ända man såg var fram till nästa röse på leden, men ändå gav det massa ny energi och glädje!

Photo 2013-08-09 17 43 34
Fina leder på fjället.
Photo 2013-08-09 17 28 20
Vacker utsikt under molnen
Photo 2013-08-09 16 47 29
In i dimman.
Photo 2013-08-09 16 46 18
Uppe på toppen! Mindre fin utsikt tyvärr.

En kväll hade vi hemlig aktivitet på schemat. Det hade varit en tuff dag med först en träning med långsträckor och på eftermiddagen en stafett i brutal terräng med massa ljung och väldigt långa backar. Jag var helt slut efter andra passet och hade mjölksyra i hela kroppen så att jag knappt viste hur jag skulle stå, sitta eller ligga för att det skulle kännas minst jobbigt. Det blev snabbt ombyte och sedan middag innan det var dags att åka igen. Vi skulle gå en höghöjdsbana. Och jag som är så höjdrädd… Men det gick bättre än väntat när jag var tvungne att koncentrera mig på hindren i banan tänkte jag inte så mycket på höjden. Men känslan av att inte ha kontroll var ändå jobbig och jag höll krampaktigt fast i allt som fanns att hålla i. Kul vet jag inte om jag kan säga att det var i alla fall inte under tiden jag gick, men en häftig upplevelse och lite coolt kändes det efteråt.

Photo 2013-08-15 08 52 59
Stafetträning, första slingan. Upp, upp, upp till första!
Photo 2013-08-15 08 53 48
Andra slingan.

Photo 2013-08-08 15 44 18

Photo 2013-08-08 15 42 54

Sista dagen skulle jag flyga hem på kvällen så det blev en heldag i Edinburgh med Helena och Sara. En riktig toppendag där vi gick flera varv i stan och tittade på alla fina hus, utsikter, mysiga caféer och butiker av olika slag. En toppenavslutning på en härlig vecka som gav mersmak för Skottland, ett huvud fullt av nya intryck och erfarenheter, trötta ben och massa kliande bett från konstiga små knott.