Fjällvandring i Jämtland

I torsdags kväll tog jag och mamma nattåget norrut från Stockholm. På fredagsmorgonen klev vi av i ett kyligt men klart Undersåker och tog sedan en buss vidare till Vålådalen där vandringen skulle börja. Vi startade upp med en rejäl frukost på fjällstationen och gav oss sedan iväg med våra ryggsäckar upp mot fjället. Det var fantastiskt väder hela dagen, sol och varmt och vi njöt hela vägen fram till Stensdalsstugorna där vi skulle bo första natten. Det var fantastiskt att få komma ut på fjället igen, jag har verkligen längtat sen jag var i Saltoluokta för ett år sedan. Vi åt lunch på en myr nere i storskogen innan vi kom upp på fjället och det var soligt, varmt, helt vindstilla och inte en mygga. Helt otroligt! När vi kom fram till stugan blev det bastu och bad i ån utanför. Efter en lite sämre natt på tåget sov jag som en stock i den mysiga stugan och vaknade på morgonen till ljudet av en brasa som sprakade i vedspisen.

Vädret var lite sämre andra dagen men vi klarade oss utan regn hela vandringen. Det hade börjat blåsa lite mer men det blev en fin tur från Stensdalsstugorna till Gåsenstugorna som vi bodde i andra natten. Den här dagen gick vi bara uppe på fjället, Gåsen är STFs högst belägna stuga och ligger på 1100 möh i ett kargt och stenigt men storslaget landskap. Det var ett gäng löpare som också bodde där den natten så stugorna var fulla till brädden, men alla som vill får plats. Det är väldigt härlig stämning bland de som bor i stugorna, även om man inte känner varandra pratar alla med alla och erfarenheter och tips utbyts om packning, vilka leder som är bra eller vart vadet är enklast över jokken.

På kvällen började det regna och det höll i sig även till nästa morgon och nästan hela dagen. Vinden blev också värre och vi fick kämpa mot byarna som var upp mot 18m/s. Inget vidare kul väder att vandra i men det är sånt man får vara bered på på fjället. Vi kunde i alla fall äta vår lunch i ett vindskydd och slapp regnet och vinden för en stund. Vi stretade på hela vägen fram till Vålåstugorna där vi skulle bo och det var en riktigt härlig känsla att få komma in i värmen och byta till torra kläder efter den dagen. Här var vi inte lika många som bodde den här natten men samtalet mellan vandrarna, och fjällöparna (som fanns här med men bara två stycken) var lika trevliga. Jag blev väldigt sugen på att springa i fjällen i stället för att gå nästa gång. Det är ungefär 15-20km mellan stugorna så antingen nöjer man sig med en sträcka och kan slappa resten av dagen. Eller så springer man till en stuga, köper och lagar lunch där, vilar några timmar och sedan springer vidare till nästa där man sover. Verkar som ett kul sätt att uppleva fjällen, jag som tycker så mycket om att springa i vacker natur!

Sista dagen var också den längsta sträckan att gå, 19km från Vålåstugorna tillbaka till Vålådalen. Det regnade idag med men vinden var snällare och två tredjedelar av sträckan gick vi i skogen nedanför fjället där vinden var betydligt lugnare. När det är dåligt väder på fjället kan jag nog uppskatta skogen mer, men när det är fint väder är fjället fantastiskt på alla sätt. Väskan var lättare nu än i början av turen eftersom den mesta av maten var uppäten men kroppen började bli trött av all vandring i samma fart flera dagar i rad så det var skönt på ett sätt att veta att det var sista dagen vi skulle gå. Ska jag gå flera dagar är det smart med en ”vilodag” efter 3-4 dagar där jag kan göra en topptur eller liknande men utan tung packning. Men fyra dagar gick bra och jag hade till och med kraft kvar till ett intervallpass när vi kommit tillbaka till fjällstationen och ätit några välförtjänta våfflor. Sen var det skönt med en varmdusch och middagsbuffé på fjällstationen innan taxin tog oss tillbaka till Undersåker och nattåget vidare hem igen.

Så nu är abstinensen på fjällmiljö stillad för ett tag framöver, undrar hur länge jag kan hålla mig den här gången. Även om vädret inte var det bästa varje dag så var det fyra fantastiska dagar och en erfarenhet och ett utbyte som är svår att hitta någon annan stans. Naturen är fantastisk!