Hartzöhelger

Måndag och sista veckan på sommarjobbet är inledd. Därefter blir det O-ringen och tre veckors ledigt innan skolan drar igång igen. I sommar har jag jobbat på VA-kontoret i Upplands Väsby kommun med att inventera hur fastigheterna i kommunen hanterar sitt dagvatten. Flexibelt jobb och jag får vara både inne och ute, perfekt under sommaren. Men jag tänkte berätta lite mer om de två senaste helgerna då jag varit i sommarstugan ute på ön Hartzö i Sörmlands skärgård. Förra fredagen bestämde jag och Christian oss för att cykla ner till bryggan i Källvik, varifrån man måste åka båt sista 20 minuterna ut till ön. För att slippa allt stök genom Stockholm började vi med att ta pendeln till Tumba. Därifrån startade vi vår tur söderut via Vårsta och sedan ner till färjan över Skanssundet till Mörkö. Efter färjan, och ungefär en tredjedel av turen blev det glasstopp i solen innan vi fortsatte över Mörkö, förbi Vagnhärad och in på Källviksvägen. 66km blev det, på lite knappa 3 timmar med några kortare stopp. Kul med en långtur men jag märker att jag inte är någon van cyklist. Får ont lite här och var av att sitta i samma ställning så länge och blir lite frustrerad när pulsen är nere under 60%. Men för det mesta var det en ganska tuff cykling den här gången på grund av den hårda motvinden. Det är nackdelen med att cykla från en plats till en annan i stället för en rundtur, är det motvind så är det så hela vägen. Men annars var vädret det bästa för cykling med strålande sol hela kvällen och varmt i luften. En skön känsla att komma fram och härligt med middag när vi kommit ut till ön!

tumba-källvik cykel

Fyller på med energi på färjan över till Mörkö.
Fina cykelvägar i Sörmland
Trött Anna, trött cykel, äntligen framme!
Fin båttur ut till ön i kvällens sista solstrålar.
Kanske vackraste timmen på dygnet.
Framme på Hartzö!

Helgen bjöd på finaste sommarvädret och vindarna låg rätt så plötsligt gick temperaturen i vattnet från 16 grader upp till närmare 20. Fantastiskt kul att kunna bada länge och ordentligt. Förutom sol och bad, som helgen mest bestod i, blev det även två fina pass på kartan pappa ritat ute på ön. Riktigt fin och både tuff och svår skärgårdsterräng, perfekt SM träning. På lördagen blev det ett lugnare teknikpass och på söndagen OL-intervaller.

Sol och bad ute på Grönskär.

Nästa fredag tog jag bilen ner och sprang sedan en runda i skogen i Källvik innan vi åkte ut med båten. Pappa hade tagit fram en karta från laserdatan över ett område där jag inte sprungit tidigare så det var kul att upptäcka lite nya marker. Den här kvällen var det inte 25 grader som helgen innan utan närmare 15 så även om solen lyste var det kyligare på vägen ut med båten. På lördagen hade jag vilodag så det blev en lugn och skön morgon i stugan då det var ganska kallt och mulet ute. Men till lunch blev vädret bättre och vi kunde åka ut med båten för lite sol, och bad för de tuffa i vattnet som nu sjunkit till knappa 16 grader igen. Det var fint väder resten av dagen och kvällen bjöd på en stund med nästan helt vindstilla så jag och mamma passade på att ta en tur med kajakerna runt närmaste öarna. Så vackert i kvällssolen och härligt att smyga fram mellan kobbarna!

På söndagen var det slut på vila och två pass på planen. Först en förkortad medeldistans i högfart och på eftermiddagen ett lugnt teknikpass. Vädret var lite mer ostadigt idag men vi försökte oss ut på skäret efter lunch men fick snabba oss hem ganska snart, precis innan regnet kom. Så var det träning och middag och dags att åka hem för sista veckan med jobb.

Frukost ute i solen, sommarlyx!
Fortfarande sol på oss, men inte länge till…