Chamonix-Mont-Blanc

Det har varit en fullspäckad sommar med så många roliga resor och upplevelser och jag kände att det kommer bli svårt att skriva om dem alla i ett enda inlägg, så här kommer det några delar, från sommaren 2019 så här långt.

Semestern (om man nu har semester när man är tjänstledig?! Tekniskt sett inte. Men Chrilles semester då, så därmed även min ”semester”) inleddes med ett par dagar i Vetlanda innan ”den stora resan”. Vi skulle alltså bila ner till Chamonix i Frankrike för att spendera en vecka i bergen och sedan köra tillbaka hem till Sverige. Skönt för oss att vi kunde sova över hos Emil och Matilda i Skåne för att sedan ge oss av tidigt tidigt på morgonen. Jag fortsatte sova i bilen hela vägen ner till färjan i Rødby medan Chrille körde.

Trots den fina soluppgången fick vi mest mulet och regn ner genom Tyskland. Inget vidare foto- eller sightseeingväder, men vi hade ändå inte planerat några andra stopp än för att äta, tanka och byta förare. Milen och timmarna flöt förbi, vi passerade Hamburg, Hannover, Frankfurt och så småningom gränsen till Schweiz och förbi Basel och Bern. Därefter kom äntligen de efterlängtade bergen och lite mera att titta på genom bilrutan. Gränsen till Frankrike passerades väl uppe i bergen och inte långt därefter hade vi nått vårt mål, Chamonix-Mont-Blanc, 17h efter starten i Höör. Det blev en kort tur ner på stan för middag innan vi somnade ovaggade i lägenheten vi hyrt för veckan.

Vyerna som mötte oss nästa morgon var storslagna och det gick inte att slita blicken från de omkringliggande bergens storhet när man gick nere på gatorna i staden. Varje gata slutade med en bergstopp många tusen meter hög! En bra vy för en första frukost nere på stan.

Första två dagarna blev det två fina löpturer uppe i bergen på var sin sida om dalen. Det var perfekt att ta liften upp de första 1000hm för att sedan kunna springa, relativt, flackt längs med bergssidorna. Fantastiska vyer över dalen och Mont Blanc massivet! Bilderna får nog tala för sig själva från dessa två turer:

Även om det var runt 25 grader nere i dalen på dagarna så blev det snabbt svalare uppåt och på 2500möh kunde det ibland behövas en vindjacka. Men överlag ett väldigt behagligt väder för löpning och solen värme skönt.

Efter två dagar med bergslöpning och en hel del tagna höjdmeter både uppför och utför (trots hjälp av liftar här och där) så var våra lår ordentligt ömma och det var svårt att gå i trappor, eller ens ner för en trottoarkant. Det fick helt enkelt bli någon dag med träning på lite plattare mark. Fast upp i bergen ville vi ju ändå, så den här gången blev det liften hela vägen upp, för lunch i lite behagligare temperatur.

Som grand finale på resan hade vi tittat ut en fin rutt som vi ville springa och efter några dagar med intervaller på platten hade benen återhämtat sig bra och vi var redo för utmaningen 25km och 2500m stigning. Så på morgonen tog vi tåget från Chamonix till Le Buet där leden började. Vi fick en fin morgon och det var skönt att värmen inte hann komma riktigt medan vi fortfarande befann oss nere i dalen. Men varmt blev det ändå under de första 2 timmarnas stigning från 1200 till 2500möh. Vi sprang förbi en liten stuga där vi fyllde nytt vatten i flaskorna och tog oss sedan an den sista branta biten upp till passet Col de Salenton. Än så länge kände vi oss pigga och fina. På andra sidan passet fick vi en fantastik grön dalgång att följa utför och på skrå bort till nästa stuga där vi stannade för lunch. Nu var det skönt med en paus, att få fylla på med ny energi och vila fötterna lite. Efter en stunds njutning i solen var det dags för den sista biten av turen. Först ner till dalens botten och över forsen och sedan en rejäl klättring innan vi var tillbaka på andra sidan berget där liften skulle ta oss tillbaka ner till Chamonix. Stigningen blev lång, varm och tuff men vi gnetade på och fick häftiga vyer som belöning. Härligt ändå att komma över kammen och ha bara någon kilometers utförslöpning kvar till liften. Nöjda och glada över dagen och en häftig 5timmars naturupplevelse! Karta.

Så var det dags för hemresa. Denna gången delade vi upp det i två dagar, med övernattning i Hannover. Därmed 10h resa första dagen och 12h den andra. Skönt för kroppen med lite stopp på vägen och vi hann med träning båda resdagarna vilket gjorde att man kände sig lite piggare. Verkligen en fantastisk resa att få vara i Chamonix och kunna springa dessa långpass i bergen! Något jag verkligen njuter av och vill göra många gånger igen!